//Doktorand Svetlana Kolesova
Doktorand Svetlana Kolesova2017-12-13T10:43:36+00:00

Doktorand Svetlana Kolesova

Svensk Dagligvaruhandel finansierar under fem år en doktorandtjänst på heltid vid Center for Retailing, Handelshögskolan Stockholm. Finansieringen ses som en satsning för framtiden och möjlighet att förstärka samverkan mellan dagligvaruhandeln och forskningen.

Handelshögskolans val föll på Svetlana Kolesova som efter sommaren 2017 startade sin anställning vid Center for Retailing. Svensk Dagligvaruhandels kommunikationschef Anna Jönsson har intervjuat henne;

Svensk dagligvaruhandel är hennes nya forskningsfält

För Svetlana Kolesova är Stockholm och Handelshögskolans Center for Retailing en ny miljö sedan höstterminen. Men när jag i oktober möter henne i skolans café ser hon inte ut att vara i en för henne obekant miljö, tvärtom. Det tar inte heller många minuter in i samtalet innan jag har förstått att Svetlana, trots endast 24 levnadsår, redan upplevt många länder, kulturer och skolmiljöer.

Mer om Svetlana

Ålder: 24 år
Familj: Mamma och hennes man, mormor och en hund, som bor i Novosibirsk
Födelseort: Novosibirsk
Gör, förutom att forska: Tränar på svenska (kan nästan prata flytande), läser, tränar regelbundet på gym och målar en del. Åkt snowboard i nio år.

Svetlana växte upp i Novosibirsk i Sibiren, för att sedan flytta till Moskva när det var dags för studier. Det var under en utbytestermin i Kroatien, som kombinerades med många resor i Europa, som hon bestämde sig för att fortsätta studierna i Europa. Valet blev Sverige och Linnéuniversitetet i Växjö och masterexamen i ekonomi. Tiden i Växjö beskriver hon som positiv och harmonisk i motsats till den kaotiska staden Moskva. En annan skillnad mellan Ryssland och Sverige som Svetlana noterat är att utbildningen är mer akademisk i Sverige.

”När jag bodde i Moskva hade jag tankar på att i framtiden arbeta på ett universitet, men det var först när jag kom till Sverige och upptäckte hur forskning bedrivs som jag blev intresserad på allvar och bestämde mig för att bli forskare”

Nästa steg blev alltså forskning och Handelshögskolans specialiserade fakultet Center for Retailing. Hon var en av många sökande när Center for Retailing under hösten 2016 annonserade att man kunde anställa ytterligare en doktorand, på grund av finansiering av Svensk Dagligvaruhandel. Men att bli forskare, bara för att vara forskare, var inte drivkraft för Svetlana. Istället förklarar hon att passionen för handel och konsumentbeteende är den verkliga drivkraften.

” Mina föräldrar hade en livsmedelsbutik som jag hjälpte till i och jag funderade mycket kring varför vi köper det vi gör. Varför har min familj vissa livsmedel hemma, vissa varumärken och varför har andra familjer andra varor”

Svetlana, märker jag, vill också gärna prata om vikten av att forskning och näringslivet samverkar. Hon vill inte se isolerade verksamheter, utan vill att forskningen verkligen ska bidra till att hjälpa näringslivet att nå sina mål. Några år som anställd inom handeln är inte otänkbart i framtiden, men hon tror att det är inom akademin hon kommer göra mest skillnad. Att ta med sina forskningstekniker och erfarenheter ut i världen är en annan framtidsbild, som den unga forskaren målar upp.

”Att åka till USA och forska skulle vara spännande men där är forskningen redan välutvecklad. Att ta med framträdande forskningsmetoder och resultat till de med länder som inte har så utvecklad forskning vore kanske än mer spännande”

Men de kommande åren ska Svetlana alltså viga åt Stockholm och Center for Retailing. Vad kommer hon då studera under de kommande åren på doktorandprogrammet? Hennes första studie kommer att fokusera på konsumenternas köpbeteende kopplade till egna märkesvaror i olika försäljningskanaler, så som fysiska butiker och e-handel. Vilka andra aspekter som kommer in i hennes forskning är inte helt bestämt, berättar hon, men säger sig ha funderat på internationaliseringens påverkan på dagligvaruhandeln i Sverige, digitalisering och sortimentutvecklingen inom det som brukar kallas utfyllnadsvaror, som till exempel godis, läsk och kakor.

Innan hon lämnar mig på caféet för att gå vidare till sina kollegor på centret passar jag på att fråga henne om hon noterat något som utmärker svensk dagligvaruhandel. Hon lyfter fram både det faktum att det är få aktörer på marknaden och sortimentsutvecklingen.

”Inom svensk dagligvaruhandel finns ett stort utbud av varor och det finns varor som svarar upp mot konsumenternas efterfrågan – lokalproducerat, ekologiskt, glutenfritt, laktosfritt, alkoholfri öl”

Hon går vidare till sina kollegor. Jag sitter kvar, med känslan av att handelsforskningen har fått en ny passionerad forskare. En vinst – både för forskningen och dagligvaruhandeln.