3

Försäljnings­mönster i daglig­varu­handeln 2023

Illustration på en person som handlar mat inför högtider

Fredagen veckans största försäljnings­dag

  • Under en vanlig vecka sker nästan hälften av daglig­varu­försäljningen under perioden torsdag till lördag.

  • Om försäljningen hade varit jämnt fördelad mellan veckans dagar hade varje dag representerat cirka 14 procent av försäljningen.

  • Veckans främsta försäljningsdag i dagligvaruhandeln är fredagar. Fredagen står för 18 procent av vecko­försäljningen i daglig­varu­handeln.
  • Veckans minsta försäljning­sdag är söndag, som står för 12 procent av vecko­försäljningen. En förklarande orsak är att många dagligvarubutiker har kortare öppettider på söndagar.

Källa: Dagligvaruindex

Dagligvaruhandeln påverkas av högtider

  • Daglig­varu­handeln har en förhållande­vis jämn försäljning under året. Under vissa veckor kopplade till högtider avviker dock försäljningen jämfört med försäljningen under en normal­vecka.

  • Veckan före jul avviker från det jämna försäljningsmönstret, då det här spenderas ungefär 34 procent mer i daglig­varu­handeln än under en vanlig vecka. Även midsommar­veckan och veckan före påsk har en betydligt högre försäljning än en vanlig vecka.

  • Under resterande högtider skiljer sig försäljningen marginellt från försäljningen under en vanlig vecka.

Källa: Dagligvaruindex

Försäljnings­storleken skiljer sig mellan olika livs­medels­grupper

  • Kolonial var den livsmedels­grupp som stod för störst andel av livsmedels­försäljningen under 2023. Av varje spenderad hundralapp lades 24 kronor på kolonialvaror som till stor del inkluderar klassiska skafferivaror med längre hållbarhet.

  • 18 kronor av varje hundra­lapp spenderades inom kategorin mejeri.

  • Frukt och grönt stod för 13 procent av livsmedelsförsäljningen 2023. Frukt och grönt utgjorde en lika stor andel av den totala livsmedelsförsäljningen som under föregående år.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Konsumtionsförändringar inom dagligvaruhandeln

  • Försäljningen inom dagligvaruhandeln har ökat de senaste åren, men utvecklingen per capita skiljer sig mellan olika varugrupper.
  • Starkast försäljnings­tillväxt återfinns i varu­gruppen Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice. Försäljningen har ökat med 28 procent per capita sedan år 2016.
  • Fisk är den varu­grupp som har minskat mest sett till försäljning per capita. Försäljningen har minskat med -20 procent sedan 2016.
  • Grönsaker är varu­gruppen som haft mest stabil efterfrågan under de senaste åren.

Källa: SCB, HUI Research

Gå vidare till: