4

Ekologisk försäljning 2022

Illustration på en person som odlar sin mat

Andelen ekologiskt minskar

  • Lägre andel ekologiskt i svenskarnas varukorgar. Andelen ekologisk livsmedels­försäljning uppgick under 2022 till 5,1 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Det är en minskning på 0,7 procent­enheter i jämförelse med 2021 och en minskning med 1,2 procentenheter jämfört med 2020.

  • Hälften av all ekologisk försäljning är även KRAV-märkt. Av den ekologiska försäljningen 2022 bestod 50,4 procent av KRAV-märkt ekologisk försäljning, detta motsvarar 2,6 procent av den totala försäljningen.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Andel ekologisk och KRAV-märkt försäljning av egna varumärken (EMV)

  • Högre andel ekologiskt inom EMV. Andelen ekologiskt är för egna varumärkena (8,0%) i jämförelse med försäljningen av livsmedel generellt (5,1%).

  • Även andelen KRAV-märkt högre inom EMV. Andelen KRAV-märkt inom EMV låg på 4,6 procent 2022, jämfört med försäljningen totalen där 2,6 procent är KRAV-märkt.
  • Försäljningen minskar dock även för EMV. Under 2022 var andelen ekologiska livsmedel inom EMV 8 procent. Sedan 2020 har andelen ekologiskt minskat med 1,7 procentenheter.

  • EMV stod för drygt 28 procent av den totala livsmedelsförsäljningen 2022.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Andel ekologisk försäljning per kategori 2022

  • Högst andel ekologisk försäljning återfinns inom kategorierna ägg samt frukt och grönt. Andelen ekologisk försäljning av ägg uppgick till 16,2 procent. Näst högst andel återfinns bland frukt och grönt där andelen uppgår till 13,8 procent.

  • I kategorin frukt och grönt är närmare en tredjedel av den ekologiska försäljningen även KRAV-märkt. I kategorin ägg är motsvarande andel 83 procent.

  • Kött har lägst andel ekologisk försäljning. Andelen ekologisk försäljning av kött uppgick till 2,2 procent under 2022.

Frukt och grönt

Kolonial

Kött

Ägg

Mejeri

Andel ekologiskt (ej KRAV) Andel ekologiskt (KRAV) Försäljning som ej är ekologisk

Källa: Svensk Dagligvaruhandel

Försäljnings­utveckling för ekologiska livsmedel

  • Den ekologiska försäljningen minskar. Trots att den totala livsmedels­försäljningen hade en positiv försäljnings­tillväxt har andelen ekologisk försäljning minskat med 6,3 procent under 2022.

  • Frukt och grönt hade svagast total försäljningsutveckling men starkast negativa utveckling för ekologiskt. Den totala försäljningen av frukt och grönt minskade med 0,2 procent medan den ekologiska försäljningen minskade med 7,6 procent.

  • Kött var varugruppen med svagast utveckling bland ekologiska livsmedel. Inom denna kategori minskade den ekologiska försäljningen med 1,1 procent under 2022.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel