Dagligvaru­index årsrapport 2021

Illustration på en man framför en kundvagn i en dagligvarubutik

1

Bransch­utveckling 2021

Mycket har hänt i daglig­varuhandeln under de senaste två åren. E-handels­försäljningen har rusat och e-handels­andelen har mer än fördubblats. Trots det sker närmare 95% av branschens försäljning fortfarande i fysisk butik.

Under hösten 2021 lyftes pandemi­restriktionerna för att sedan delvis återinföras under december. Under höstmånaderna märktes en trend att kunderna alltmer återvände till butikerna.

Försäljnings­utvecklingen för olika butikstyper inom daglig­varuhandeln har varierat. Tuffast har det varit för butiker i gräns­handels­områden, men inledningsvis även för butiker i centrumlägen.

1,3%

Total försäljning butik & e-handel

0,2%

Total försäljning fysisk butik

24,0%

Total e-handelsförsäljning

Daglig­varu­butiken finns över hela landet

Källa: HUI (kedjebutiker som är inkluderade: Axfood, Bergendahls, Coop, Ica, Ikea, Lidl, Netto)

En siluett av Sverige med en prick för varje butik som fanns under 2021
Gå vidare till:
Försäljningsutveckling