Nyheter | 2025-03-13 |

Nya krav hotar reklamblad – kan påverka matpriserna

Reklamblad har länge varit en viktig kanal för dagligvaruhandeln att kommunicera erbjudanden till konsumenter. Men nu riskerar nya regler att kraftigt begränsa distributionen av reklamblad – något som kan få konsekvenser både för handeln och hushållens matkostnader.

I en debattartikel i Dagligvarunytt lyfter Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med Svensk Handel att de nya kraven kan minska möjligheten att nå ut med kampanjer, vilket kan leda till minskad konkurrens och i förlängningen högre matpriser.

Samtidigt pågår en omställning där fler aktörer satsar på digitala alternativ, men frågan kvarstår om dessa kan ersätta tryckta reklamblad fullt ut. För många konsumenter, särskilt äldre och personer utan digital tillgång, är de fysiska bladen fortfarande ett viktigt verktyg för att planera inköp och ta del av erbjudanden.

Branschen efterlyser nu en mer balanserad lösning där hållbarhet och konsumentnytta kan gå hand i hand.

Vad innebär de nya kraven?
De nya reglerna handlar om begränsningar i utdelningen av oadresserad reklam, där syftet är att minska pappersförbrukningen och miljöpåverkan. Kritiker menar dock att detta kan slå hårt mot både detaljhandeln och konsumenter, särskilt i tider av höga livsmedelspriser.

Läs hela debattartikeln HÄR.