Tidigare vinnare

2019: Anamma Formbar Färs

Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan.

2018: Linschips från Estrella

Att fylla en påse med konsumentinsikter och utmana sina egna traditioner, visade sig vara ett framgångsrikt koncept. När Potatis byttes mot linser var succén ett faktum.

2016: Oumph!

Sojaprotein som presenteras på ett helt nytt sätt gör grön råvara till ”vardagsmat”. Framgången för Oumph! bevisar att när hållbara alternativ är goda, attraktiva och marknadsförs med oväntade metoder kan världen förändras, en måltid i taget.

2015: Loka Crush

Inte vatten inte läsk – det är inte helt klart. Säkert är däremot att Loka Crush har hittat konsumenter som söker efter en naturlig törstsläckare. Sällan har en lansering nått så hög marknadsandel och försäljning på så kort tid. Dessutom i en kategori med hård konkurrens. Imponerande!

2014: Lindahls kvarg

Enligt juryns motivering har man sällan ”sett så höga värden för en nylansering. Den här lanseringen skedde i en trendriktig kategori på uppgång, men kan sägas ha säkrat den fortsatta värdeökningen för kategorin. Ibland bara stämmer ”allt”; konsumenterna har uppenbarligen tagit både smaker, förpackningstyp och prisnivå till sina hjärtan.”

2013: Risenta Mandelmjöl

”Risenta har framgångsrikt lanserat en nyhet som möter nya konsumentbehov och trender i en traditionell kategori. Mervärdet är tydligt, både för kategorin och konsumenterna, men även för dagligvaruhandeln som fått nya försäljningsintäkter. Detta då konsumenterna tidigare ofta har fått köpa den här typen av produkter i andra kanaler.”

2012: Marabou Cookies

”Årets vinnare har bevisat att ett starkt varumärke kan bredda sig och nå framgång i en ny kategori. Årets Dagligvara – Marabou Cookies – har uppnått hög marknadsandel och distribution och skapat en tydlig tillväxt för kategorin Kex och Kakor i dagligvaruhandeln.”

2011: Ballerina Kladdkaka

”I en mogen, stor och traditionell kategori har Ballerina kladdkaka skapat tillväxt. Göteborgs Kex har på ett imponerade sätt vigt ihop två succékoncept till en mycket uppskattad blandning. Produkten har skapat kategoritillväxt, byggt hög distribution och tagit marknadsandelar 2010”

2010: Tresemmé schampo & balsam

”Alberto Culver har på ett mycket framgångsrikt sätt lanserat hårvårdsserien TRESemmé. Lanseringen har skapat tillväxt i hela kategorin genom att erbjuda konsumenten ett salongschampo i dagligvaruhandeln. Ett intensivt och framgångsrikt arbete från partnern Cederroth med att etablera TRESemmé i butikshyllan har varit en starkt bidragande faktor till framgången.”

2009: Ekströms smulpaj

”Procordia Food har med sin lansering av Ekströms smulpaj förenat behovet av enkel och snabb tillagning med känslan av ”äkta” vara. Ekströms smulpaj har snabbt etablerat sig i kategorin djupfrysta fruktpajer och skapat ytterligare tillväxt för hela produktkategorin.”

2008: Listerine från McNeil

”Genom ett hårt arbete med att skapa synlighet i butik och en kraftig mediainvestering, har McNeil med lanseringen av Listerine femdubblat försäljningen inom kategorin munskölj och därmed förändrat svenskens munvårdsbeteende.”

2006: Knorr Vie Shot från Unilever

”Knorr Vie har skapat en betydande tillväxt i en ny och expansiv varugrupp. Produkten tillfredsställer konsumentens krav på hälsa och bekvämlighet. Knorr Vie har tagit en tredjedel av marknaden och finns i nästan alla livsmedelsbutiker.”

Till toppen