Nyheter | 2025-11-25 |

Kommentar till regeringens uppdrag till Konsumentverket och Konjunkturinstitutet om att följa och analysera livsmedelspriserna

Igår gav regeringen Konsumentverket i uppdrag att, tillsammans med Konjunkturinstitutet, följa och analysera livsmedelsprisernas utveckling samt analysera om den tillfälliga sänkningen av mervärdesskatten på livsmedel fr.o.m. den 1 april 2026 får fullt genomslag på livsmedelspriserna. Uppdraget ska därmed bidra till ökad transparens avseende livsmedelsprisernas utveckling. Konsumentverket ska ha huvudansvaret för genomförandet av uppdragets olika delar.

Svensk Dagligvaruhandels kommentar:

Svensk Dagligvaruhandel är positiva till de åtgärder som föreslagits för att stärka hushållens köpkraft, där en tillfällig halvering av livsmedelsmomsen är den största.  

Att regeringen måste följa upp effekten av denna kostsamma reform är självklart och vi har därför förståelse för att ett uppdrag nu lämnats till Konsumentverket och Konjunkturinstitutet om att tillsätta en Matpriskommission. Samtidigt som uppdraget ska följa prisutvecklingen och analysera genomslaget av den tillfälliga momssänkningen på livsmedel, vill vi betona vikten av att arbetet vilar på heltäckande analyser av hela livsmedelskedjan. En varas pris påverkas av många faktorer, så som skördar, förädlingskostnader, valutakurs, energipriser, löner och hyror för att bara nämna några. De senaste årens prisutveckling, då ökade kostnader i hela livsmedelskedjan gjort att livsmedelspriserna stigit med närmare 30 procent i hela EU, visar hur stor denna påverkan kan vara. Med det sagt, måste Matpriskommissionens analys gå ut på att följa effekten av just momssänkningen, och med hänsyn taget till samtliga kostnader i hela livsmedelskedjan.

Erfarenheterna från de senaste årens matprisdebatt visar att förenklade och missvisande bilder av prisutvecklingen lätt får fäste. Det är därför avgörande att uppdraget, i linje med instruktionen i uppdragsbeskrivningen, faktiskt analyserar alla ingående kostnader i hela kedjan, och inte enbart riktar ljuset mot dagligvaruhandeln, som utgör det sista ledet i en lång och komplex kedja.

Utöver detta är det olyckligt att den tillfälliga momssänkningen genomförs mitt under påskveckan, en av dagligvaruhandelns mest intensiva försäljningsperioder. Ur branschens och framför allt konsumentens perspektiv hade det varit mer ändamålsenligt att sänkningen genomförs måndagen den 30 mars. 

Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag står redo att bistå med fakta, data och insikter för att säkerställa att uppdraget redovisar en korrekt, faktabaserad och nyanserad bild av prisutvecklingen. Vår förhoppning är att arbetet leder till ökad förståelse, saklighet och stabilitet i debatten – något som är avgörande för både konsumenter, producenter, leverantörer och handel.

 

Läs mer på regeringens hemsida HÄR.