Dagligvaruindex

Dagligvaruindex tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Syftet med Dagligvaruindex är att publicera trovärdig och kvalitetssäkrad statistik gällande dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis. Dagligvaruindex mäter försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln, inte den specialiserade livsmedelshandeln eller servicehandel.

Rapporten bygger på försäljningsstatistik som samlas in 12 gånger om året från dagligvaruaktörer och följer utveckling och trender för dagligvaruhandelns tillväxt både i fysisk butik och på nätet.

Dagligvaruindex februari 2024

Total försäljning butik & e-handel

Total försäljning fysisk butik

Total e-handelsförsäljning

Månadsutveckling
FEBRUARI 2024
Månadsutveckling
FEBRUARI 2024
Månadsutveckling
FEBRUARI 2024
0%
0%
0%
Ackumulerad utveckling 2024
Ackumulerad utveckling 2024
Ackumulerad utveckling 2024
0%
0%
0%
Rullande 12
Rullande 12
Rullande 12
0%
0%
0%

För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Rapporter dagligvaruindex