Dagligvaruindex

Dagligvaruindex tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Syftet med Dagligvaruindex är att publicera trovärdig och kvalitetssäkrad statistik gällande dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis. Dagligvaruindex mäter försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln, inte den specialiserade livsmedelshandeln eller servicehandel.

Rapporten bygger på försäljningsstatistik som samlas in 12 gånger om året från dagligvaruaktörer och följer utveckling och trender för dagligvaruhandelns tillväxt både i fysisk butik och på nätet.

Dagligvaruindex mars 2025

Total försäljning butik & e-handel

Total försäljning fysisk butik

Total e-handelsförsäljning

Månadsutveckling
MARS 2025
Månadsutveckling
MARS 2025
Månadsutveckling
MARS 2025
0%
0%
0%
Ackumulerad utveckling 2024
Ackumulerad utveckling 2024
Ackumulerad utveckling 2024
0%
0%
0%
Rullande 12
Rullande 12
0%
0%
0%

– Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade svagt i mars, vilket främst förklaras av starka jämförelsetal eftersom påsken inföll under mars månad i fjol. Tar vi hänsyn till både kalender- och inflationskorrigering uppgår volymminskningen till 1,3 procent. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av global osäkerhet, klimatförändringar och störningar i handelsleden, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Rapporter dagligvaruindex