2

Försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln 2021

[intresseväckande illustration här?]

Dagligvaruhandelns utveckling 2017-2021

  • Försäljningen i Dagligvaruindex uppgick till ungefär 300 miljarder kronor under 2021. Av detta stod e-handeln för drygt 20 miljarder. En överväldigande majoritet av dagligvaruförsäljningen sker sĂĄledes fortfarande i butik.

  • E-handelsandelen har dock utvecklats kraftigt under de senaste ĂĄren. Inte minst under 2020 dĂĄ den nästan fördubblades.

  • Dagligvaruhandeln var den tredje största delbranschen online sett till försäljningskronor under 2020 enligt E-barometerns ĂĄrsrapport. Den största delbranschen var hemelektronik följd av kläder och skor.

Källa: Dagligvaruindex

E-handeln stod för hela försäljnings-tillväxten 2021

  • Sett över hela ĂĄret stod e-handeln för hela försäljningstillväxten i Dagligvaruindex. Detta dĂĄ den fysiska försäljningen var oförändrad jämfört med under 2020.

  • Den fysiska försäljningen gick svagare under vĂĄren för att sedan utvecklas positivt under hösten. Under höstmĂĄnaderna stod butiksförsäljningen för hela tillväxten i och med att e-handeln backade.

  • Under 2019 och 2020 har butiksförsäljningen stĂĄtt för en majoritet av försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Under 2020 stod butikerna för 67 procent av försäljningstillväxten.

Källa: Dagligvaruindex

Försäljnings-utveckling Dagligvaruindex och sällanköps-varuhandeln

E-handelsförsäljningen med dagligvaror har växt starkt under pandemin. Tillväxtsiffrorna var dock starka även innan och e-handelstillväxten har varit starkare för dagligvaruhandeln än för sällanköpsvaruhandeln i stort under den senaste treårsperioden. En av huvudanledningarna är att tillväxten sker från låga nivåer.

Totalt

Under de tre senaste åren har den totala tillväxten skiljt sig åt mellan dagligvaruindex och sällanköpsvaruhandeln. 2019 var försäljningsutvecklingen lika på strax över 3 procent. Under 2020 växte Dagligvaruindex betydligt mer och under 2021 ökade sällanköpsvaruhandeln kraftigt.

Fysisk butik

Försäljningen i butik uppvisade en klart positiv tillväxt under 2019 och 2020. Den fysiska sällanköpsvaruhandeln backade däremot kraftigt under pandemiåret 2020 för att sedan ha ett rejält uppsving 2021.

E-handel

Under de tre senaste åren har e-handelsförsäljningen växt kraftigt i både Dagligvaruindex och för sällanköpsvaruhandeln. Båda slog nya utvecklingsrekord under 2020. Under 2021 uppvisades något mer modest tillväxt, om än klart positiv.

Källa: Dagligvaruindex; Handelsfakta, Detaljhandelns försäljning; PostNord, E-barometern; HUI, egna beräkningar
Utfall för sällanköpsvaruhandel i fysisk butik och för e-handel 2021 är beräknade uppskattningar och bör tolkas som en ungefärlig snarare än exakt utveckling.

Dagligvaruhandelns e-handelsandel har dubblats under pandemin

  • E-handeln med dagligvaror har mer än dubblerats under pandemin. Andelen e-handel i Dagligvaruindex uppgick 2019 till 2,6 procent. Under 2021 var motsvarande siffra 5,9 procent.

  • E-handelsandelen i Dagligvaruindex är betydligt lägre än motsvarande siffra för hela sällanköpsvaruhandeln. Där sĂĄldes lite mer än en femtedel av försäljningen via e-handel.

Källa: Dagligvaruindex; Handelsfakta, Detaljhandelns försäljning; PostNord, E-barometern; HUI, egna beräkningar

Total försäljning

  • Totalt ökade försäljningen i Dagligvaruindex med 1,3 procent under 2021.

  • 2021 inleddes starkt för dagligvaruhandeln. Ă…rets första kvartal var det starkaste med en försäljningstillväxt om 3,0 procent. Detta trots att februari innehöll en handelsdag mindre än i fjol. Januari var den mĂĄnad med störst försäljningstillväxt (5,9 procent).

  • FrĂĄn mars mättes utvecklingen för första gĂĄngen mot pandemimĂĄnader. Andra kvartalet var ĂĄrets svagaste med en försäljningstillväxt, om 0,6 procent.

  • Försäljningsutvecklingen har varit positiv under samtliga mĂĄnader 2021, med undantag för april. Detta trots de höga jämförelsetalen frĂĄn pandemins första ĂĄr.

Källa: Dagligvaruindex

Total försäljning i miljarder kronor inkl. moms (i butik och online), jan 2020- dec 2021.

Källa: Dagligvaruindex

Total försäljning i SEK

  • Dagligvaruhandeln har i jämförelse med andra branscher en jämn försäljningsfördelning under ĂĄret. MĂĄnader som innehĂĄller storhelger som pĂĄsk, midsommar och jul är de som avviker mest frĂĄn resterande delar av ĂĄret.

  • Juni var den mĂĄnad som hade högst försäljning under 2021. Under mĂĄnaden omsatte aktörerna 25,3 miljarder svenska kronor.

  • Februari var mĂĄnaden med lägst försäljning under 2021. I februari omsattes 21,6 miljarder svenska kronor.

  • Den totala försäljningen under ĂĄret uppgick till 280 miljarder svenska kronor. Ă…rets fjärde kvartal hade den högsta försäljningen med en omsättning pĂĄ 75 miljarder svenska kronor.

Butiksförsäljning

  • Butiksförsäljningen hade en svagt negativ tillväxt om 0,1 procent under 2021.

  • Under första halvĂĄret 2021 hade flera av mĂĄnaderna en negativ försäljningstillväxt. Under första kvartalet backade försäljningen med 1,3 procent. Mars blev ĂĄrets svagaste mĂĄnad sett till försäljningstillväxt. MĂĄnaden jämfördes med bunkringsmĂĄnaden som inledde pandemin, dĂĄ stora mängder skafferi- och hygienprodukter inhandlades . Februari 2021 hade en dag mindre än februari 2020, vilket bidrog till försäljningstappet under mĂĄnaden.

  • Att vaccinationsgraden ökade och restriktionerna minskade ledde till en positiv tillväxt i de fysiska butikerna. Det fjärde kvartalet hade starkast tillväxt med en ökning om 1,1 procent.

Försäljningsutveckling i butik, jan 2020- dec 2021.

Källa: Dagligvaruindex

E-handelns försäljningsutveckling, jan 2020- dec 2021.

Källa: Dagligvaruindex

E-handelsförsäljning

  • E-handelns försäljningsutveckling uppgick till 30,8 procent under ĂĄret.

  • Under ĂĄrets första mĂĄnader var utvecklingstalen fortsatt väldigt höga, till följd av att det fortfarande var pandemins första ĂĄr. Den ackumulerade tillväxten för det första kvartalet lĂĄg pĂĄ 127,6 procent, vilket var högre än helĂĄrsutvecklingen under 2020. Under januari stod e-handeln för över 70 procent av dagligvaruhandelns tillväxt. Den högsta försäljningsutvecklingen ĂĄterfanns i februari dĂĄ e-handeln ökade med 143 procent.

  • Under andra halvan av ĂĄret uppvisade e-handeln för första gĂĄngen negativa tillväxttal. FörsäljningsnivĂĄn ligger dock betydligt högre än före pandemin. Fjärde kvartalet blev det svagaste med en negativ försäljningstillväxt om 18 procent. Sista kvartalet var fjolĂĄrets starkaste med en tillväxt om 135,6 procent.

Hemleverans

  • Försäljningsutvecklingen för e-handel med hemleverans uppgick under ĂĄret till 19,5 procent. Under 2020 växte försäljningen med 54,9 procent.

  • Precis som för hela e-handeln var tillväxten högst under ĂĄrets första kvartal. Allra högst vad försäljningsutvecklingen i januari dĂĄ den uppgick till 85 procent.

  • Den hittills starkaste försäljningsutvecklingen för hemleverans uppmättes i december 2020 och den svagaste i november 2021. En delförklaring är att december 2020 var tyngt av restriktioner samtidigt som det är en stark mĂĄnad pĂĄ grund av julen. November 2021 var den första mĂĄnaden helt utan restriktioner, vilket bidrog till att en del av konsumenterna ĂĄtervände till de fysiska butikerna.

Försäljningsutveckling för e-handel med hemleverans, jan 2020- dec 2021.

Källa: Dagligvaruindex

Försäljningsutveckling för e-handel med upphämtning i butik, jan 2020- dec 2021.

Källa: Dagligvaruindex

Upphämtning i butik

  • Försäljningsutvecklingen för e-handel med upphämtning i butik uppgick under ĂĄret till 44,1 procent.

  • Utvecklingen av upphämtning i butik var kraftig under inledningen av pandemin dĂĄ kunderna ville undvika att vistas i butikerna. Kapaciteten för hemleverans nĂĄddes snabbt medan upphämtning i butik var lättare att skala upp, vilket bidrog till de kraftiga utvecklingstalen. Under 2020 uppgick försäljningsutvecklingen till 173,1 procent.

  • Utvecklingen var negativ under sista kvartalet 2021. Dock var nivĂĄn betydligt högre än före pandemin.

E-handelsandel

  • E-handeln har ökat sin andel av dagligvaruhandelns försäljning under pandemin. Den högsta e-handelsandelen hittills uppmättes i mars 2021 dĂĄ den uppgick till 7,8 procent.

  • Sett till försäljningskanal var hemleverans det dominerande alternativet i början av pandemin. I november 2020 skiftade förhĂĄllandet och upphämtning i butik stod för en majoritet av e-handelsförsäljningen. Detta varade till i september 2021, dĂĄ hemleverans ĂĄter blev det främsta alternativet sett till del av försäljningen. Under perioden har aktörerna successivt skalat upp möjligheten till hemleverans.

  • Den lägsta e-handelsandelen ĂĄr 2021 uppmättes i juli dĂĄ den uppgick till 3,6 procent. E-handelsandelen är generellt lägre under sommarmĂĄnaderna eftersom inköpen inte planeras i lika stor utsträckning under semesterperioden som i vardagen.

  • Under 2021 uppgick e-handelsandelen till XX procent. Detta är en nĂĄgot högre andel än 2020 dĂĄ e-handelsandelen uppgick till 4,8 procent.

E-handelsandel, jan 2020- dec 2021.

Källa: Dagligvaruindex