Kycklingbacon från Kronfågel tog under torsdagskvällen (5 oktober) hem utmärkelsen Årets Dagligvara 2017.

– Kronfågel har med sitt kycklingbacon visat att de har goda insikter i konsumenters efterfrågan på svensk, klimatsmart och enkel vardagsmat. Att produkten dessutom har bidragit till utveckling i charkdisken, gör kycklingbacon till en värdig vinnare av Årets Dagligvara 2017, säger Karin Brynell ordförande för juryn i Årets Dagligvara.

Förutom utmärkelsen får Kronfågel reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK hos sponsorn RIX FM. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 100 000 att använda i deras tjänsteutbud.

Läs mer om hur Kronfågel Kycklingbacon och de två andra finalisterna, Paulúns Superknäcke från Orkla Foods och NJIE ProPud Proteinmilkshake Choklad uppfyllde kriterierna.
www.åretsdagligvara.se

För ytterligare kontakt;

Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085
Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209

Om priset Årets Dagligvara

  • Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov.
  • Kvantitativ data från Nielsen baserat på konsumenternas faktiska köp i butik utgör nomineringsunderlaget. En jury tar sedan fram tre slutfinalister.
  • Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.
  • Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Priset delas ut i oktober varje år i samband med Stora Dagligvarudagen, som arrangeras av Svensk Dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund)
  • Årets Dagligvara 2017 sponsras av RIX FM.

Läs mer på www.åretsdagligvara.se.