Paulúns Superknäcke med chiafrön från Orkla Foods tog under torsdagskvällen (5 oktober) hem utmärkelsen Årets Dagligvara 2017.

– Orkla Foods Sverige har med sitt Paulúns Superknäcke visat på stor känsla för samhällstrender och god insikt i konsumenternas önskemål om mixen av hälsosamt, gott och enkelt. Paulúns Superknäcke tog snabbt plats på knäckebrödshyllan och har nu också en välförtjänt plats som vinnare av Årets Dagligvara, säger Karin Brynell ordförande för juryn i Årets Dagligvara.

Förutom utmärkelsen får Orkla Foods reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK hos sponsorn RIX FM. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 100 000 att använda i deras tjänsteutbud.

Läs mer om hur Paulúns Superknäcke med chiafrön och de två andra finalisterna, Kronfågel Kycklingbacon och ProPud Proteinmilkshake Choklad uppfyllde kriterierna
www.åretsdagligvara.se

För ytterligare kontakt;

Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085
Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209

Om priset Årets Dagligvara

  • Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som under föregående år haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov.
  • Kvantitativ data från Nielsen baserat på konsumenternas faktiska köp i butik utgör nomineringsunderlaget. En jury tar sedan fram tre slutfinalister.
  • Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.
  • Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. Priset delas ut i oktober varje år i samband med Stora Dagligvarudagen, som arrangeras av Svensk Dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund)
  • Årets Dagligvara 2017 sponsras av RIX FM.

Läs mer på www.åretsdagligvara.se.