Igår utsåg dagligvarubranschen Anamma Formbar Färs från Orkla Foods till Årets Dagligvara 2019. Anamma Formbar Färs är en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018.

– Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger juryns ordförande Karin Brynell.

Läs mer om juryns motivering och hur Anamma Formbar Färs klarade kriterierna på www.aretsdagligvara.se

Förutom utmärkelsen får Orkla Foods reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK i någon av sponsorn Nent Groups radiokanaler. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren en prischeck på 400 000 SEK att använda till deras tjänster.

För ytterligare kontakt;

Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085
Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209

OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA

  • Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.
  • Kvantitativa data från Nielsen baserat på konsumenternas faktiska köp i butik utgör nomineringsunderlaget. En jury väger sedan in kvalitativa kriterier som innovationshöjd, hur produkten bidragit till förbättring eller förenkling för konsumenterna och om produkten ser till ett konsumentbehov som inte tidigare var uppfyllt, och utser slutligen 3-4 nominerade. 2019 var tre produkter nominerade.
  • Vinnaren röstas fram av branschen under eventet Fast Moving.
  • Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.
  • I juryn sitter representanter från handeln, industrin, Nielsen och Handelshögskolan i Stockholm.
  • Årets Dagligvara 2019 sponsras av Nent Group.