Av alla produkter som lanserades i dagligvaruhandeln förra året var Ekström smulpaj från Procordia Food den mest framgångsrika. Ekströms smulpaj förenar konsumentens behov av bekväma produkter som går snabbt och enkelt att tillaga och förmedlar även känslan av ”äkta” vara. Priset Årets Dagligvara delades ut på dagligvarubranschens Höstmöte på Grând Hotel i Stockholm den 6 oktober.

Utmärkelsen Årets Dagligvara premierar nylanserade produkter inom dagligvaruhandeln och arrangeras av analysföretaget The Nielsen Company och branschorganisationerna DLF och Svensk Dagligvaruhandel. Produkterna värderas och bedöms utifrån fyra mätbara kriterier; påverkan på varugruppens totala tillväxt samt produktens marknadsandel, försäljning och distribution.

– Årets Dagligvara har fått en stark genomslagskraft genom att det baseras på försäljningsframgångar och kategoritillväxt. Många nylanseringar konkurrerar om konsumentens uppmärksamhet och en plats i butikshyllan. Receptet till framgång är att alltid ta utgångspunkt från konsumentens behov. De starka konsumenttrenderna nu är hälsa, bekvämlighet och njutning vilket också återspeglas i de tre nominerade produkterna, säger Bo Ekström, VD på The Nielsen Company i Sverige.

– Det här är det bästa beviset för en lyckad lansering. Utmärkelsen sporrar hela företaget att fortsätta utveckla våra varumärken och ta fram fler nyheter, säger Stefan Lindström, marknadschef för mellanmål & desserter på Procordia Food.

Motivering:
Procordia Food har med sin lansering av Ekströms smulpaj förenat behovet av enkel och snabb tillagning med känslan av ”äkta” vara. Ekströms smulpaj har snabbt etablerat sig i kategorin djupfrysta fruktpajer och skapat ytterligare tillväxt för hela produktkategorin.

Nominerade till Årets Dagligvara var också Äntligen Subs från Pågen samt Arla Ko laktosfri mellan- och lättmjölk från Arla Foods.