Linschips från Estrella tog under torsdagskvällen (4 oktober) hem utmärkelsen Årets Dagligvara 2018.

– Estrella Linschips är ett tydligt bevis på att företag som vågar bryta gamla traditioner och fånga in nya trender och konsumentefterfrågan, vinner framgångar hos konsumenterna, säger Karin Brynell juryns ordförande

Förutom utmärkelsen får Estrella reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK hos sponsorn RIX FM för att marknadsföra produkten. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 400 000 att använda för modelleringstudier inom sortiment-, media- eller prisanalys

Priset Årets Dagligvara tilldelas en produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov.

Läs mer om hur Estrella Linschips och övriga nominerade produkter klarade kriterierna för Årets Dagligvara 2018 www.åretsdagligvara.se

För ytterligare kontakt;

Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085

Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209

OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA 

  • Syftet med Årets Dagligvara är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.
  • Kvantitativa data från Nielsen baserat på konsumenternas faktiska köp i butik utgör nomineringsunderlaget. En jury väger sedan in kvalitativa kriterier som innovationshöjd, hur produkten bidragit till förbättring eller förenkling för konsumenterna och om produkten ser till ett konsumentbehov som inte tidigare var uppfyllt, och utser slutligen 3-4
  • Priset delas ut av branschorganisationerna DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund) och Svensk Dagligvaruhandel samt marknadsanalysföretaget Nielsen.
  • I juryn sitter representanter från handeln, industrin, Nielsen och Handelshögskolan i Stockholm.
  • Årets Dagligvara 2018 sponsras av RIX FM.