Av alla produkter som lanserades i dagligvaruhandeln förra året var Marabou Cookies från Kraft Foods den mest framgångsrika. Årets vinnare har bevisat att ett starkt varumärke kan bredda sig och nå framgång i en ny kategori.Årets dagligvara delades ut på Dagligvaru-branschens Höstmöte på Grand Hôtel i Stockholm den 4 oktober.

Utmärkelsen Årets Dagligvara premierar nylanserade produkter inom dagligvaruhandeln och arrangeras av Nielsen och branschorganisationerna DLF och Svensk Dagligvaruhandel. Nyheterna värderas och bedöms utifrån fyra kriterier; påverkan på varugruppens totala tillväxt samt produktens marknadsandel, försäljning och distribution.

– Det är en stor ära att vinna Årets Dagligvara, säger Andreas Millbourn, försäljningsdirektör på Kraft Foods. – Det är också ett kvitto på att varumärket Marabou är så starkt att det kan lyckas även utanför våra traditionella kategorier.

Nominerade till Årets Dagligvara var också Dagens rostad kyckling från Findus och Grandiosa Minipizza X-tra Allt Calzone från Procordia Food.