Produkten Vegokebab från Schysst käk har av en jury bestående av handelsrepresentanter och forskare på Handelshögskolan, tillsammans med röster från dagligvarubranschen utsetts till vinnare av det prestigefyllda priset Årets Dagligvara.

– Kebab, vem vill inte äta kebab? Tidigare har det enbart erbjudits de som äter kött, men Schysst käk gör det nu möjligt för alla. Försäljningsdata visar att konsumenterna har tagit emot Vegokebab med öppen famn och även vi i juryn blev imponerade över Schysst käks produktutveckling och lanseringsstrategi, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.

Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Vegokebaben omfattande exponering i de egna kanalerna.  Dessutom får vinnaren 400 000 kronor att använda hos Nielsen IQ.

Läs mer om hur Vegokebab klarade kriterierna för att bli nominerad till priset och juryns motivering till nomineringen.

OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA

  • Priset Årets Dagligvara delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. NielsenIQ är samarbetspartner och bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete.
  • Syftet med priset är att uppmärksamma framgångsrika lanseringar och samtidigt inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling.

För ytterligare frågor kontakta;

Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel